Wat is employer branding?
De basis voor een sterk werkgeversmerk.
Een onderwerp waar je als organisatie niet omheen kunt. Bij grotere organisaties zie je de functie employer branding specialist steeds vaker opduiken. Een signaal dat het thema steeds serieuzer wordt genomen en aandacht krijgt. Kortom: wat is employer branding?
Voor kleinere organisaties is het wat lastiger in te vullen en wordt het opgepakt door diegene die enthousiast is over dit onderwerp.
De opvattingen over dit onderwerp lopen uiteen. De een benadert het vooral vanuit recruitment. Een ander legt de focus op marketing en een volgende zal het vanuit HR aanpakken.
Bekijk onderstaande video en bepaal waar jij of je organisatie staat op de ‘employer-branding-ladder’.
En? Valt het je mee? Of moet moet je flink aan de bak? Geen paniek. Lees en kijk rustig verder.
Het is het verkrijgen en behouden van een voorkeurspositie bij twee doelgroepen: huidige medewerkers en toekomstige medewerkers. Bij branding ligt de focus op een product of dienst.
Bij bij employer branding staat de (toekomstige) medewerker centraal.
Vanzelfsprekend de belangrijkste asset van je organisatie, toch?
Een aantrekkelijk bedrijf heeft een sterke identiteit. Iets wat het uniek maakt waardoor het boven de rest uitsteekt. Vertel een authentiek verhaal. Daarmee ben je onderscheidend en je laat daarmee zien wie en wat je als bedrijf te bieden hebt.
De basis is een heldere strategie. Mensen herkennen zich in de identiteit en willen graag voor dat bedrijf werken. En tegelijkertijd is het een richtlijn. Het laat daarmee zien waar het bedrijf voor staat zodat het de juiste kandidaten aantrekt.
Een positief werkgeversimago en sterk werkgeversmerk is essentieel. Bedrijven die zich onderscheiden van de concurrentie hebben een grotere kans om (vakbekwame) medewerkers aan te trekken, maar ook te behouden.
“Door zijn technische achtergrond weet Arno heel goed die o zo belangrijke inhoud te vertalen naar een sterk creatief concept.
Die mooie combinatie van kennis van techniek, content creatie en heldere inzichten als het gaat om Employer Branding maken van Arno ware specialist.”
Wil je meer weten welke impact employer branding heeft op jouw organisatie?
Neem contact op en we zorgen samen voor een sterk werkgeversmerk.