Employer branding betekenis
De basis voor een sterk werkgeversmerk.
Employer branding is een onderwerp waar je als organisatie niet omheen kunt. De functie employer branding specialist duikt steeds vaker op. Met name bij grotere organisaties wordt er budget vrijgemaakt om ermee aan de slag te gaan. Een signaal dat het thema steeds serieuzer wordt genomen en meer en meer aandacht krijgt.
Voor kleinere organisaties is het lastiger om dit thema concreet handvatten te geven. Soms zie je een enthousiaste bedrijfseigenaar het oppakken of het wordt opgepakt door degene binnen het bedrijf die het meeste heeft met employer branding.
De opvattingen over dit onderwerp lopen uiteen. Het ene bedrijf zet volop in op online marketing en zichtbaarheid, waar het andere bedrijf eerst intern op zoek gaat naar de drijfveren en het DNA van de organisatie. Om vervolgens te komen tot een aanvalsplan.
Mensen komen en gaan. Elke organisatie heeft daarmee te maken. Ook jouw organisatie. Bij employer branding gaat het om het verkrijgen, maar juist ook behouden van een voorkeurspositie bij je huidige en toekomstige medewerkers.
Een mooie definitie van Employer Branding tref je in het boek ‘De Strijd om talent’:
“Employer branding is het creëren, communiceren en managen van een aantrekkelijk, onderscheidend en authentiek werkgeversimago, zowel bij huidige als potentiële medewerkers.”
Maar welke definitie je er ook aan geeft; het gaat om de mensen. Vanzelfsprekend zijn de medewerkers de belangrijkste ‘asset’ (oneerbiedig gezegd) van je organisatie. Toch?
Denk bij employer branding eens aan de gehele reis die een medewerker maakt van instroom, doorstroom tot en met uitstroom.
Instromen kan natuurlijk vanaf een opleiding, maar denk ook eens aan zij-instroom.
Besef dat employer branding meer is dan alleen het opzetten en uitvoeren van online wervingscampagnes. Het is geen doel op zich, maar juist een middel om de juiste mensen aan je organisatie te binden. Je medewerkers zijn essentieel in het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat jou als bedrijf onderscheidt en definieert, des te aantrekkelijker je bent voor bestaande en nieuwe medewerkers. En dat geeft op zijn beurt concurrentievoordeel.
Het aantrekken en selecteren van talent is cruciaal voor het voortbestaan en succes van organisaties. Grip op je instroom en een strak ingericht recruitment-proces zijn namelijk de sleutel tot een effectief personeelsbeleid. Zo je wilt het startpunt van de relatie tussen werkgever en werknemer.
En kijk dan nog even terug naar het plaatje van de reis die medewerkers afleggen: gedurende die hele reis heb je als werkgever invloed op die reis en kun je het verschil maken.
De basis is een heldere employer branding strategie. Mensen herkennen zich in de identiteit en willen graag voor jouw bedrijf werken. En tegelijkertijd is het een richtlijn. Het laat daarmee zien waar het bedrijf voor staat zodat het de juiste kandidaten aantrekt, maar ook binnenhoudt.
Aan de slag!
Hier vind je het stappenplan waarin je praktische handvatten krijgt om
een succesvolle employer branding strategie neer te zetten.