Employer branding
Zonder mensen geen organisatie. Haperende techniek zorgt voor frustratie. Verstoorde processen remmen realisatie.
Een sterk werkgeversmerk. Dat is simpelweg waar het bij employer branding allemaal om draait. In de praktijk betekent dat natuurlijk een aantal acties om te komen tot een sterk merk.
Je zou kunnen zeggen dat employer branding een verzamelnaam is voor alles wat een organisatie in het werk stelt om zichtbaar te zijn voor bestaande en toekomstige medewerkers. En dat dan ook nog op een manier dat het een aantrekkende werking heeft.
Er valt zoveel over te zeggen, maar het gaat in de basis om de connectie met je doelgroep. Is er, zoals ze in het Engels zeggen, engagement? Heb je contact? Maak je verbinding?
In alles wat je communiceert en welke boodschap je over wilt brengen gaat het om authenticiteit. Als er een succesformule bestaat voor employer branding dan zou ik hem zo willen formuleren: consistentie + continuïteit = groei.
Groei is een automatische gevolg van het vertellen van een consistente boodschap en dat continu zorgt automatisch voor groei van een organisatie in meerdere opzichten. Denk aan:
Heb je geen idee waar je met je organisatie staat op dit punt? Wil je aan de slag met employer branding, maar je weet gewoon niet hoe?
Ontvang 7 praktische stappen voor een sterk werkgeversmerk.
“Employer branding lijkt een trendy container begrip maar dat is niet. Door de samenwerking met Arno heb ik ervaren dat als je consistent en consequent jouw boodschap vertelt met een juiste frequentie voor jouw doelgroep, dat je dan zeker resultaat gaat boeken. Ik merk het aan hoe goed als mijn netwerk op de hoogte blijkt te zijn van wat wij doen. “Ja, ik volg je wel hoor op …. “ is wat ik regelmatig hoor. Digitaal top-of-mind blijven is een vak apart. Arno draagt hier op een hele prettige manier aan bij.”
Eigenaar Impazz Maintain
Vaak zie je dat organisaties stoppen met employer branding zodra het contract getekend is met een nieuwe medewerker. Wellicht wat gechargeerd gezegd. Toch wordt employer branding vaak geassocieerd met ‘de voorkant’ van het proces: (online) zichtbaar zijn op de arbeidsmarkt, werven, selecteren, recruiten, inwerken en door.
Nee, dan begint het pas. Het is zoveel meer. Denk eens aan de hele keten van instroom, doorstroom en uitstroom, zoals in onderstaande afbeelding weergegeven.
Zie het zo: medewerkers maken een reis. Vanaf het moment dat ze aangetrokken worden door een authentieke boodschap tot het moment dat ze de organisatie verlaten. En daartussen zijn talloze momenten waarop je als organisatie kunt ‘connecten’ met je medewerkers.
Maar zoals vaak, maar een keuze. Kies als organisatie op welke thema’s je gaat inzetten en doe dat vervolgens retegoed. Liever op drie thema’s inzetten en die heel goed uitvoeren dan op heel veel thema’s inzetten en na een tijdje teleurgesteld zijn waarom het niet werkt. Het begint allemaal bij een goed doordachte employer branding strategie.
En die strategie begint binnen. Haal eerst op wat de huidige medewerkers belangrijk vinden in hun werk voordat je met je communicatie naar buiten gaat. Het behouden van medewerkers is bij employer branding net zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Dus niet alleen maar communiceren hoe fantastisch je bent als organisatie, maar vooral door het te zijn. En daar spelen de huidige medewerkers een belangrijke rol in.
Met alle input kun je vervolgen je waarden formuleren waarmee je naar buiten toe zichtbaar wilt zijn. Vervolgens bepaal je met welke middelen en bij voorkeur eigen mensen (lees: merkambassadeurs) aan de slag gaat om je boodschap te communiceren.
“Arno is eerlijk, klantgericht en weet de klantwensen goed te vertalen naar een mooi eindproduct. Hij neemt je mee in het hele proces en is gewoon een hele prettige persoon om mee samen te werken.”
Eigenaar BuildingJobs
“Het woord samenwerken dat past echt bij Arno; hij is betrokken, denkt echt met je mee en zijn enthousiasme voor het vak straalt hij echt uit! In mijn optiek 1 van de belangrijkste onderdelen van een goede recruitment strategie is employer branding, dus schroom niet en laat Arno met je meedenken zodat je het net even vanuit een ander perspectief kan zien”
Mede-eigenaar BIM Creators