Employer branding strategie
Begin bij het begin. Wat is het DNA van jouw organisatie?
Bedrijven kunnen zich niet langer eisend opstellen ten opzichte van huidige en potentiële medewerkers. Het gaat erom dat we onszelf laten zien en geloven in wie we zijn. Als bedrijven zichtbaar zichzelf zijn, dan is dat aantrekkelijk voor de eigen en de toekomstige medewerkers. Een duidelijke employer branding strategie helpt hierbij.
Een aantrekkelijk bedrijf heeft een sterke identiteit en laat dat zien. Iets wat het uniek maakt waardoor het boven de rest uitsteekt. De basis is een heldere employer branding strategie.
Mensen herkennen zich in de identiteit en willen graag voor dat bedrijf werken. Tegelijkertijd is het een richtlijn. Het laat zien waar het bedrijf voor staat zodat je de juiste kandidaten aantrekt.
Zonder strategie missen bedrijven de slag om talent. In de praktijk zijn bedrijven vaak bezig met de waan van de dag. Dat ene project moet einde van de week zijn afgerond. Bij een volgend project komt het budget in gevaar. De business gaat voor, toch?
Begin bij het begin. Start bij de kernwaarden. Vanuit welke kernwaarden onderneem je? Samen gaan we aan de slag met jouw merkverhaal, je kernwaarden en idealen.
Haal eerst op wat de huidige medewerkers belangrijk vinden in hun werk voordat je met je communicatie naar buiten gaat. Het behouden van medewerkers is bij employer branding net zo belangrijk als het aantrekken van nieuwe medewerkers.
Dus niet alleen maar vertellen hoe super fantastisch je bent als bedrijf, maar vooral door het te zijn. Cruciaal hierin is de rol van de huidige medewerkers.
Met alle input formuleren we je waarden waarmee je naar buiten toe zichtbaar wilt zijn. Vervolgens bepaal je met welke middelen en eigen mensen (de merkambassadeurs) aan de slag gaat om je boodschap uit te dragen.
We bepalen de juiste tone-of-voice en stellen een plan op met een overzicht van passende kanalen en middelen, zoals de eigen website, social media en lokale aanwezigheid.