Het ligt voor de hand dat ik enthousiast ben over employer branding. Anders zou ik er niet over schrijven en er over delen en er bedrijven mee helpen. Maar waarom ben ik er dan zo enthousiast over? Ik waag een poging.
Ik voer veel gesprekken die in eerste instantie gaan over het tekort aan medewerkers. De nood is hoog en de focus ligt op het aantrekken van nieuwe instroom en het liefst nu! Zodra ik vraag naar employer branding en arbeidsmarktcommunicatie blijft het vaak even stil.
De meeste bedrijven die ik spreek realiseren zich onvoldoende welke rol employer branding kan spelen in het aantrekken van nieuwe medewerkers. Om dan nog maar te zwijgen over het behouden van huidige medewerkers.
Vaak is de term onvoldoende duidelijk en niet te vatten in een prachtige oneliner. Alhoewel ik diverse goede pogingen online voorbij zie komen en diverse boeken en artikelen heb doorgespit. Ik zeg altijd: employer branding raakt alles.
Ambassadeurs
Employer branding is lange termijn engagement met je doelgroep. Het vertellen van een authentiek verhaal. Het hebben van een voorkeurspositie bij huidige en toekomstige werknemers. Het is ook het faciliteren van ontwikkel- en loopbaanpaden. En wat dacht je dan van het inzetten van je huidige medewerkers als ambassadeurs voor de organisatie. Een van de meest krachtige en doeltreffende ‘tools’.
Daarom ben ik zo enthousiast over dit onderwerp. Ieder bedrijft heeft dezelfde mogelijkheden om in te zetten op employer branding. Stel je eens voor dat je drie onderwerpen aandacht geeft en gaat focussen op een consistente en continue boodschap dan weet ik heel zeker dat het gespreksonderwerp ‘tekort aan technici’ verdwijnt naar de achtergrond.
De menselijke factor is en blijft de belangrijkste factor als je praat over employer branding. Zelf heb ik een achtergrond in de arbeidsbemiddeling, het ontwikkelen van medewerkers en technische dienstverlening. Altijd in de combinatie van mens, techniek en commercie. En hoe je het ook wendt of keert: mensen doen altijd zaken met mensen.
Doe de test!
Als je mij vraagt om tips dan vormen de volgende vijf tips de basis voor een succesvolle employer branding strategie.
1. Samen
Employer branding doe je niet alleen maar is van iedereen. Het is niet alleen marketing of HR of communicatie of het management of een enkel individu. Employer branding vergt betrokkenheid van iedereen.
2. Fundament
Heb je een duidelijke omschreven missie en visie? En is deze vertaald naar kernwaarden? Zijn er uitdagende en inspirerende doelstellingen geformuleerd? Ontbreken er zaken ga daar dan eerst mee aan de slag voordat je begint met employer branding.
3. Communiceer
Communiceer naar je medewerkers wat je van plan bent. Betrek ze bij het proces en maak ze verantwoordelijk voor een stukje in het geheel. Zo ontstaat er commitment en ‘creëer’ je ambassadeurs.
4. Kies
Waar ga je de komende tijd mee aan de slag? Ligt de focus op het inzetten videocontent? Moet het onboardingsprogamma eens onder de loep worden genomen? Of is het zaak dat huidige medewerkers ingezet worden als ambassadeur? Kortom: maak een keuze waar je het komende halfjaar op gaat inzetten.
5. Kwaliteit
Creëer aansprekende content. Investeer in professioneel beeldmateriaal. Zorg voor een aantrekkelijke en overzichtelijke website. Zet je social media kanalen optimaal in om je doelgroep te bereiken en aan te spreken.