Wat is employer branding?
Je kent het wel: ‘Wij zijn bezig met employer branding’. Wat doe je dan precies? Nou, we hebben een recruiter aangenomen en die gaat op zoek naar nieuwe medewerkers (en die vertelt er gelijk even bij hoe leuk het is om hier te werken). Of; we hebben loopbaanpaden ontwikkeld en deze ingebed in ons HR-proces. Zo kunnen medewerkers bij ons een leven lang leren. Of; onze medewerkers zijn ambassadeurs en zetten we in, in onze campagnes. En; we doen veel aan jobmarketing en zetten al onze social media accounts in om de doelgroep te bereiken.
Zo maar wat verschillende reacties. Ze hebben allemaal met employer branding te maken. Bij de ene organisatie gaat het hand in hand met recruitment en bij een andere organisatie wordt het veel meer vanuit marketing benaderd. Wat je ook met employer branding doet, welke definitie je er aan gaan geeft of wat je er van vindt maakt even niet uit.
“Als de boodschap geloofwaardig is en als met passie wordt vertelt waar een organisatie voor staat en wat ze doen en waarom, dan is een organisatie aantrekkelijk voor toekomstige én huidige medewerkers.”
Ambassadeurs
Uiteindelijk gaat het om de mensen. Mensen werken met mensen samen. Communiceer naar je medewerkers wat je van plan bent. Betrek ze bij het proces en maak ze verantwoordelijk voor een stukje in het geheel. Zo ontstaat er commitment en ‘creëer’ je ambassadeurs.
Trots
Als je boodschap geloofwaardig is en als je met passie vertelt wat je doet en waarom je het doet dan ben je aantrekkelijk voor toekomstige én huidige medewerkers. Laat medewerkers trots vertellen over het bedrijf waar ze werken en waarom ze daar werken en laat dat zien. Een authentiek werkgeversmerk wordt bepaald door de mensen die er werken. Want iedereen is het merk.
En ja, de hedendaagse techniek helpt je hier een handje bij.
Dus, laat je zien!