Zelf doen?!
‘Het lijkt wel alsof ik hier alles zelf aan het doen ben!’.
Een veelgehoorde uitspraak van ondernemers. Als ondernemer heb je met zoveel zaken van doen. Bestaande medewerkers die zich willen ontwikkelen. Nieuwe medewerkers die aan de deur kloppen. Projecten die af ‘moeten’. Liever gisteren dan vandaag. Een website in de lucht houden om in ieder geval een digitaal visitekaartje te hebben. Je (online) marketing regelen en ga zo maar door.
Veel ondernemers worstelen ermee om zoveel ballen in de lucht te houden. Wanneer besteed je nu iets uit? Hoe bepaal je of je het toch wel zelf uitvoert? Moet je al die ballen wel in de lucht willen houden?
De grap is eigenlijk dat een ondernemer zich soms gedraagt als een kind van twee dat continu roept: zelf doen, zelf doen. Resultaat: dingen gebeuren half of niet met een heleboel frustratie en teleurstelling tot gevolg.
Uitbesteden
Wat als je een aantal zaken kunt uitbesteden? Jij focus op de business en ondertussen komen een aantal zaken op de rit.
Terug naar basis. Elke organisatie, klein of groot, bestaat uit drie vaste elementen: mens, techniek en proces. Functioneert een van de drie niet, dan is je organisatie uit balans en stagneert de groei, zichtbaarheid en samenwerking.
“Zonder mensen geen organisatie. Haperende techniek zorgt voor frustratie. Verstoorde processen remmen realisatie.”
De mens is de belangrijkste asset waarover elke organisatie ‘beschikt’. Een medewerker maakt een reis. Vanaf het moment dat een medewerker binnenkomt tot dat hij of zij de organisatie weer verlaat. En als werkgever heb je invloed en impact op die reis.
Een proces (sales, marketing, HR of wat dan ook) moet duidelijk zijn ingericht en zorgen voor een logisch stappenplan, waarmee je je doelen behaalt.
De techniek moet alles wat je onderneemt goed faciliteren. Daar is het voor. Van een website tot een CRM-systeem en van een Opleidingsmatrix tot een financieel pakket.
En nu?
‘Waar begin ik?’, zal je misschien denken. Nou gewoon, heel simpel: pak een leeg A4 en teken onderstaande matrix, ook wel bekend als de ‘Eisenhower Matrix’, en begin met invullen. Dit helpt je om een grove prioritering te maken.
Tip: bij ‘niet belangrijk maar wel urgent’, kun je ook het volgende bedenken: ‘het is niet belangrijk dat ik dat uitvoer, maar wel urgent, dus ik besteed het uit.
Hulp nodig bij of na het invullen van de matrix?
Laten we kennismaken en ontdekken wat ik voor jou en je bedrijf kan betekenen. Neem vrijblijvend contact op.