“Mijn droom is: onderwijs en ontwikkeling waarbij medewerkers en leerlingen/studenten ‘aanstaan’. Hier lever ik mijn bijdrage aan vanuit:

–        doen waar ik goed in ben;

–        ontwikkelen en werken met plezier;

–        impact hebben.

En daar word ik blij van!”

 

Terug naar ‘the Why’

Ik leef en werk vanuit de waarden die voor mij belangrijk zijn. En dit gun ik anderen ook zo!

Hiervoor heb ik een bijzonder ontwikkelpad afgelegd. Onconventioneel met vallen en opstaan. Terug naar wie ik ben en waar ik voor sta. En daar de mensen, de passende context en opdrachten bij zoeken. Een weg van onzekerheden voor mij persoonlijk. Maar ook voor mijn gezin en omgeving. Hierbij helpt het dat ik mijn hart: mijn passie, in de gaten houd en dit steeds duidelijker weet te omschrijven en herkennen.

 

Waarom is het zo moeilijk om daadwerkelijk anders te kijken, denken en doen: vanuit ‘the why’?

Het fenomeen ‘Start with Why’ is ondertussen vrij bekend. We hebben steeds meer door dat onze organisaties zijn ingericht met een focus op beheersen en verantwoorden. En dat dit regelmatig afleidt van dátgene dat we eigenlijk willen doen voor onze leerlingen of studenten. We laten ons inspireren op allerlei manieren.Golden Circle Simon Sinek

En dan gaan we weer terug naar de dagelijkse praktijk. Je bureau ligt vol, de agenda is vol gepland en de reflectiemomenten zijn netjes een jaar vooruit gepland. Je ziet alle goede intenties vervliegen. Zoals dat bij veel mensen gaat. Je wordt ingehaald en opgeslokt door de dagelijkse gang van zaken en schiet daarbij terug in de gebruikelijke patronen.

Zo werkt het menselijk brein nu eenmaal. De bekende patronen zijn diep ingesleten. Het heeft alles met leren ontwikkelen te maken, om vaker van díe gebaande paden af te wijken. En daar zijn randvoorwaarden voor nodig, afhankelijk van jouw manier van leren.

 

Wat gebeurt er met de inspiratie wanneer de beweging niet doorzet?

Bij meerdere opdrachtgevers heb ik gezien hoe de energie oplaait tijdens een lezing, workshop of teamdag. Ik zag medewerkers samen of individueel aan de slag gaan. Gaan experimenteren met het verleggen van de focus op systemen naar een focus vanuit waar het om draait. Maar na verloop van tijd lijkt de energie op te raken. Een nieuwe inspiratiesessie kan hier beweging in brengen, maar zolang dit extern aangedreven energie is, zie ik de beweging weer inzakken. Zelfs tot frustratie leiden bij de mensen die hier mee door willen gaan. Tot de gebaande paden behoren ook de registratie- en verantwoordingssystemen die praktisch ongewijzigd blijven. Net als de gesprekken die aan de hand van instrumenten en toetsresultaten worden gevoerd en niet vanuit de werkelijke opgave. Waar draait het om en wat hebben we in dát opzicht bereikt? “Iets nieuws? Nee joh! Jaren geleden hebben we dit ook al geprobeerd. Het werkte toen ook niet”.  

 

Hoe wordt deze beweging succesvol in gang gezet?

Anders kijken, denken en doen horen bij mij. Maar ook ik ben gevormd door een behoorlijke systeem georiënteerd wereldbeeld. Ik leerde braaf de regels te volgen. Zo volgde ik op mijn 15e iedere les. Ik haalde zelfstandig en succesvol een trimester biologie in (ik wisselde natuurkunde toch maar in). En toch kwam het niet in me op om de andere twee trimesters anders te besteden. Sterker: ik maakte me grote zorgen als ik een lekke band had en daardoor te laat zou komen.

 

Spiegelen op patronenSpiegelen op patronen

Dit zijn de patronen, gewoontes waar ik niet vanuit mijzelf bij stil stond. Maar die wel een belangrijk onderdeel zijn van het op een andere manier kijken naar wat je doet. En hoe je dit overbrengt op jouw omgeving. Mijn persoonlijk leerpad kenmerkt zich door mezelf meer te zien. Door op dit soort patronen te spiegelen vanuit waar het om draait. Hierdoor wordt het makkelijker om ook anderen te zíen. Niet vanuit mijn aannames, maar vanuit dat wat hen daadwerkelijk drijft en bezighoudt. Met als gevolg dat de verbinding tussen wat ik kan, wil en doe steeds steviger (congruenter) wordt. En zo vergroot ik mijn impact.

 

Goed Bestuur afhankelijk van persoonlijk leiderschap

Persoonlijk leiderschap zie ik als kernelement van Goed Bestuur. De Code Goed Bestuur geeft goede uitgangspunten. De wijze waarop deze vormgegeven worden, is afhankelijk van jouw persoonlijk leiderschap. Afhankelijk van de kloppende verbinding tussen jou en jouw passie. Je voelt dat je wilt kantelen in de wijze waarop je het onderwijs organiseert. Maar er is zoveel om op te pakken. Waar begin je?

 

Start met de gratis Quickscan Waar ’t om draait

De scan die ik met bestuurders, leidinggevenden en netwerkpartners ontwerp, structureert deze vragen. Het geeft je, anoniem en zonder oordeel, een eerste inzicht van de knoppen waaraan jij kunt draaien. Zodat je vanuit een overzichtelijk spiegelkader de volgende stap kunt maken met besturen en organiseren waarbij missie, visie en waarden leidend zijn.

  • De Quickscan Waar ’t om draait verbindt alle belangrijke bestuurlijke thema’s aan het werken vanuit waar het om draait.
  • De Quickscan werkt verhelderend doordat successen en knelpunten boven tafel komen.
    Door het betekenisvolle gesprek te voeren vanuit het model DVD (Doorleven, Voorleven, Doorgeven) krijg je inzichtelijk hoe congruent jouw bestuursfilosofie wordt doorvertaald naar de werkvloer.
  • Het (zelf) doorlopen van deze scan is al een concrete actie op zichzelf: je wordt direct meegenomen om vanuit het Nieuwe werken te kijken naar de wijze waarop jouw organisaties nu ondersteunend is aan onderwijs en ontwikkeling.
  • Wanneer je hem door collega’s laat invullen, kun je vanuit 360 graden beelden met elkaar vergelijken.
  • Jij krijgt richting om het werken vanuit jullie ‘bedoeling’ verder vorm te geven: vanúit de praktijk; “Volgens de principes van B” en Andersom Organiseren.
    Zodat je uit onderwijs en ontwikkeling haalt wat erin zit!

Je spiegelt in kleur o.a. aan de volgende vraag: “Klopt het?”Opbouw Quickscan Waar 't om draait

Dit resulteert in een wendbare, professionele, kwalitatieve organisatie waarbinnen continue ontwikkeling centraal staat.

 

Waag de sprong!

Tijdens een studiedag was ik met man en kinderen in de Efteling. Net als vorig jaar had ik me voorgenomen absoluut níét in de Baron te stappen. Leek me echt teveel van het goede! Maar tegen sluitingstijd liepen we heel toevallig wel langs die attractie op het moment dat de karretjes ondersteboven stil hingen, hoog in de lucht. Mijn 10-jarige zoon smeekte me om met hem mee te gaan. Manlief was al misselijk van de andere achtbanen. Tja, welk voorbeeld wilde ik mijn kinderen eigenlijk geven? Ik onderneem en spring daarvoor dagelijks in het diepe. Dat zien zij natuurlijk niet. En toch wilde ik wel voorleven dat het werkelijk de moeite waard kan zijn om de sprong te wagen! De wachtrij was nihil. Binnen 5 minuten hingen we op zijn kopWaag de sprong en groei

En wat gaaf was dat! Weer een sprong gewaagd! Weer gegroeid. De sprong van Will Smith is ook de moeite waard om met je team te bekijken!

 

Meer weten?

Wil je doorpraten over de Quickscan Waar ’t om draait? Neem contact met me op! Mail nklok@waartomdraait.nl of bel 06 10323868.

 

Waar ’t om draait

Doen waar je goed in bent en continu blijven ontwikkelen met impact! Middels advies, training en coaching faciliteert Waar ’t om draait: het succesvolle strategisch plan of jaarplan, organisatieontwikkeling en samenwerken. We maken missie, passie én visie weer leidend! Medewerkers, leerlingen en studenten staan aan binnen hun ontwikkeling! Zo halen we uit ons onderwijs wat erin zit!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *